Hvert år kårer det amerikanske magasin Forbes de mest værdifulde brands. Erhvervsmagasinet er især kendt for deres lister, blandt andet deres liste over verdens rigeste personer og deres liste over de mest magtfulde personer.

De har også kåret de top ti mest værdifulde tøjbrands i år. Læs med her for at se om du kender alle mærkerne, om du er overrasket, eller om du selv har mærker i tøjskabet. fra et af de værdifulde tøjbrands.

1. Louis Vuitton – Brand værdi: $39,3 milliarder

Som nummer et på listen er det franske mærke Louis Vuitton. Brandets forkortelse er LV, deres logo er kendt over hele verden, og de er især et meget luksuriøst mærke. Louis Vuitton designet både tøj og accessories og alle deres produkter ligger i en høj prisklasse.

2. Nike – Brand værdi: $36.8 milliarder

Det tøjbrand, der ligger som nummer to på listen er Nike, der laver sportstøj og -sko. Nike er et amerikansk mærke, der er velkendt over hele verden. Deres slogan ’Just do it’ kender de fleste, der er interesserede i tøjmode – og Nike producerer ikke kun sportstøj, men skaber i høj grad moden inden for sportsverdenen.

3. Gucci – Brand værdi: $18.6 milliarder

Ved nummer tre på listen er vi tilbage ved et luksuriøst designermærke. Gucci er et italiensk brand, der også er nummer ét på listen over de dyreste brands. Gucci laver både tøj, accessories, parfume og smykker – og endda få ikoniske accessories til dyr.

4. Hermés – Brand værdi: $18.1 milliarder

Det franske mærke Hermés er nummer fire på listen er endnu et high-fashion tøjbrand. Ligesom de fleste andre luksuriøse designermærker laver de også både tøj, accessories og parfume. De er desuden specialiseret i lædervarer.

Se også: Top 10 over jakkesæt udbydere i Danmark

5. Zara – Brand værdi: $13.3 milliarder

Nummer fem på listen er brandet Zara, der udover at være et tøjmærke, og er en spansk kæde af tøjbutikker, og der er forretninger i store dele af verdenen. Zara er ejet af Inditex, der også ejer mange andre mærker.

6. H&M – Brand værdi: $11.5 milliarder

Nummer seks på listen er et brand, de fleste af os kender og som de fleste af os ejer noget fra. De fleste af os har endda en af deres butikker lige i nærheden! H&M er et svensk mærke, der oprindeligt hedder Hennes & Mauritz. Mærket laver meget tøj, der kan købes til billigere priser, men de har også dyrere kollektioner af bedre kvalitet.

De har i mange tilfælde samarbejdet med kendte designere og andre celebrities, der enten har designet eksklusive kollektioner eller har været med til at fremme dem. H&M er en af de tøjbrands der er faldet mest på top 10 listen, over de seneste år. Nu til en 6. plads.

7. Adidas – Brand værdi: $11.2 milliarder

Nummer syv på listen er også et sportsmærke. Ligesom Nike, laver Adidas ikke kun sportstøj, -sko og –tilbehør, men er med til at sætte moden inden for sportsverdenen. Desuden er der mange, der bruger Adidas’ produkter som hverdagsbeklædning, også selvom der ikke er sport involveret.

8. Chanel – Brand værdi: $9 milliarder

Nummer 8 på listen er det franske Chanel, grundlagt af Coco Chanel. Mærkets logo er de velkendte to C’er, der vender mod hinanden, lænket sammen. Chanel er et sort mærke inden for både tøj, sko og parfume og deres designs er også ofte set som statussymboler.

9. Prada – Brand værdi: $7.3 milliarder

Nummer ni på listen er Prada, et italiensk designerbrand, hvis designs ofte ses som statussymboler. De har hovedkarter i modebyen Milano, ligesom mange andre italienske designermærker, og laver desuden både tøj, sko, accessories og lignende.

10. Burberry – Brand værdi: $4.7 milliarder

Listens sidste brand er Burberry som de fleste nok kender, med deres karakteristiske design og farver. Burberry sælger en bred vifte af produkter med alt lige fra jakker, til tøj, accessories og tasker. I Danmark blev de særligt kendt for deres jakker, skjorter og tasker. Du var kort sagt ikke i tvivl om, at det kom fra Burberry, mens deres designs nu er langt mere varieret.

Se top 100 listen over mest værdifulde brands på Forbes her.

Bemærk at samtlige tøjbrands indgår på denne liste.