Den moderne verden vi lever i i dag, er i høj grad præget diverse logoer og mærker som dukker op næsten over det hele. Når vi cykler på arbejde reklamerer disse forskellige mærker på alle tænkelige måder for at opfange vores opmærksomhed og for at differentierer sig fra konkurrerende mærker.

Når vi ser mærket popper der lynhurtigt et billede op i vores hoveder, hvor mærkets tilhørende produkter eller ydelser kommer til os som havde vi set dem selv.

Denne brand effekt er uhyggelig effektiv og denne nye tendens med at ’brande’ sig, således at man lagrer sin virksomhed og dens produkter i forbrugernes bevidsthed. Mange forskellige virksomheder gør altså derfor i, at markedsføre sig selv på den mest effektive måde, da dette har vist sig yderst profitabelt gennem de sidste årtier.

Her er der samlet en top 10 liste over de virksomheder i verden, der har det mest værdifulde varemærke ifølge CNBC.

Verden 10 mest værdifulde varemærker

  1. Amazon – 315,5 milliard dollars
  2. Apple – 309,5 milliard dollars
  3. Google – 309 milliard dollars
  4. Microsoft – 251,2 milliard dollars
  5. Visa 177,9 milliard dollars
  6. Facebook – 159 milliard dollars
  7. Alibaba – 131,2 milliard dollars
  8. Tencent – 130,9 milliard dollars
  9. McDonalds – 130,4 milliard dollars
  10. AT&T (multinationalt telekommunikation) – 108,4 milliard dollars

Der er sket meget med verdens største varemærker, over de seneste 5-10 år, hvor særligt e-commerce forretninger som Amazon og kinesiske Alibaba er vundet frem. Det samme er Facebook, der særligt med millioner af brugere og annonceringsmulighed, har skabt en værdifuldt brand. Vi ser på en række af tendenserne.

E-commerce vinder frem – Amazon og Alibaba

En af de mest interessante tendenser over den seneste årrække er, at e-commerce platforme som Amazon og Alibaba er rykket ind på listen. Det er to af de selskaber der nyder bedst af den stigende e-handel på verdensplan og det er den primære driver bag, at Amazon på imponerende har kigget sig op på 1. pladsen.

Ud af top-10 listen: Coca-Cola og Marlboro

Ud af top 10 listen sammenlignet med tidligere år, er bl.a. Coca-Cola og Marlboro, der fortsat gør det godt, men hvor produktet og tiden ikke kan matche de forskellige digital forretninger som Amazon, Google, Facebook mv.

Vi lever i en digital tidsalder, hvorfor det er naturligt at de IT-baserede firmaer topper listen. Det har gjort det svært for de to brands, Coca-Cola og Marlboro m.fl. at fastholde deres top 10 position.

Microsoft rykker frem igen

Microsoft er en af de mest kendte IT-brands i verden, men har igenne de senere år kæmpet for at finde fodfæste i markedet og fokusere deres forretning. De var fremme langt før brands som Amazon, Facebook, Google og Alibaba, der dog har vist sig både dygtige og innovative. Det har gjort at Microsoft har måtte genopfinde sig selv.

Microsoft har længe ligge i toppen, men i 2013 faldt de til en 7. plads. Microsoft er aktuelt placeret som nr. 4 og det er et klart tegn på det igen kører for det amerikanske selskab og på at IT-behovet blandt virksomheder, stiger år for år.